måndag 10 november 2008

Stjärtgossar!

Jag börjar nu förstå vad trötthet är. Också hur det känns att ha lite för mycket att göra på samma gång. Heltidsstudier (100%), Musiklärare på halvtid (50%), Music Teachers Without Borders deltid (15%) blir tillsammans 165% arbetstid. På detta lägger valfritt antal timmar ideellt föreningsarbete där man alltid kan göra lite till. Det är tur att jag inte är i någon form av amorös relation, den hade garanterat få lida.

På jobbskolan har jag upptäckt saker som gör mig lite besvärad. Skolan har ingen sopsortering vilket är B. Det är ju kanske något jag kan ändra genom att sätta in en låda som det står tex "plast" på. MEN, chocken. THE CHOCK. Förra veckan skulle Lucia introduceras till åk 6 som fått äran att bjuda på ett ljusfyllt, spektakulärt och oförglömligt tåg. Det finns en tradition av mångfald på skolan så i tåget hittar man förrutom lucia, tärnor och stjärngossar karaktärer som sockerbagare, pepparkaksgubbar, livvakter, tomtar, rudolf m fl. Mångfald är ju härligt, det gillar vi. Men enligt de två manliga medelålders klassföreståndarna så får flickorna inte vara tomtar, de ska vara snälla och söta tärnor. Killarna får däremot vara vad det vill, även stjärtgossar som en lärare säger. Allt detta sägs inför klassen. Jag står vid sidan om och bara ler. Inombords exploderar jag. För att inte känna mig handlingsförlamad blinkar jag hemligt till de flickor som ville vara tomtar, en sån där "vi fixar detta" blink. Ska bara informera männen om detta...

Helgen i Gränna var härlig. Många flickor som fattas mig var där. Ett privilegium.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Skojar du? Får inte töserna vara tomtar?! Ur led är tiden! Stina fixar :)

enannie sa...

men herre min djö, jag har faktiskt inte hört något värre inom genren, om vi snackar nutid liksom. jag blir chockad och arg. tur att du är där. men faaaan jag blir verkligen skitarg här på min stol. tänk alla de som itne har en stina vid sin sida när de presenterar sån crap! jag dör. men det borde vara han som dör. åtminstone hans åsikter. borde dö. mördas.

NIVETTE sa...

stina, fix it. om inte det funkar, gör om luciasången. du kan redan refrängen... halli hallå!