måndag 12 januari 2009

TIA (This is Africa)


I lördags kom jag hem efter min vistelse i landet Afrika (läs Zanzibar och Nairobi). Jag tänkte här försöka sammanfatta resan som verkligen bara kan beskrivas med stora och fina ord. Alltså bara sådana där bra ord, jag måste erkänna att länderna, resandet, Lilla My (Ida) och Skruttet (Lisa) saknas. Det är skönt att vara hemma, men det är något som fattas mig. Antar att återhämntningstiden är tills solbrännan inte längre pryder min hud.

  • Jag kräks hemma före avresan. Som tur är klarar jag flygresan till Nairobi men är totalt däckad och sover i princip i två dygn. Tur att Ida och Lisa kunde ta hand om mig.
  • Vi sover på Nairobis flygplats. Hittar en lounge med stenhårda bänkar där vi sover tillsammans med snarkande kenyanaer. Yatzi spelas för första gången.
  • Zanzibar. Idas poträtt på sitt VISUM är obeskrivligt roligt. Jag och L slipper. Efter skumpig värd framme på Kimte hostel som drivs av rastafari mannen Sale. Många dimmiga ögon och en konstant sötdoftande luft. En toa utan toaring. Vi blir stammisar på grannhotellet Coral Rock. Chapati ätes, drinkar drickes och Yatzi spelas. Konstant svettglans.
  • Besök i Stone Town. Åka taxi utan pengar. Rosa Sosa Milkshake. Sjalshopping. Hemfärd i taxi med en chaufför som stannar för att besöka en Moské.
  • Solning och sönderbränning. Att zanzibar ligger nära ekvatorn glömdes och solskyddsfaktor 15 är inte nog. Mer yatzi och också kortspelt Plump. Jag får Yatzi på första slaget i tvåor.
  • Nyår firas på Coral Rock. Missar nästan tolvslaget men dansar sedan till we wish you a merry x-mas i reagge version och diverse ABBA-hits. Dans på Kimte strandbar. Tequila + Ananas juice. Glömde dricka vatten innan sömnen fall på. L vaknar av panik och tvingar i oss vatten. Vi hade en deciliter att dela på, Smart...
  • Dalla Dalla buss in till Stone Town tidigt på nyårsdagen efter 3 immars sömn. Vi satt längst in och klämdes typ ihjäl. Resan tog 2 timmar, kände inte mina fötter. Rosa Sosa milkshake. Smiter undan flygskattskontrollen. Tur eftersom vi inte hade pengar.
  • Nairobi. Youth Hostel med halvt fungerande toa och typ bara kalla duschar. Java Café där vi blir stammisar och provar allt vegetariskt på menyn. Ifrågasätts konstant för att vi är veggisar. Snark.
  • Masaimarknad. Shopping i stan. Ny kompis Gladdy vars far är en av Nairobis förra borgmästare. besöker henens kyrka med grymt svängig musik och ihoppfallande personer.
  • Yatzi och Plump på Java. Planering inför Workshops. Mycket bajssnack och prat om hur man hanterar skavande skinkor. Karen Blixéns hus beundras och vi vill alla vara med i Out of Africa och gifta oss med Dennis. Förrutom I som bara vill ha A. Vi spår varandra. L kommer hamna i Holma, I i Limhamn eller Addis och jag i Rörsjöstan. L är besviken.
  • Hoppbildsidén tas på allvar och projekt styrs upp. YM stab hittas och Mosaikprojket planeras. Vi får nya kenyanska vänner och delar en flaska vin på rummet. Festligare än så blev det ej. Besöker nattklubben Carnivore där alla tre blir uppraggande men som snällt avböjer all form av erbjudande. Biljardspel imponerar, därav pojkarnas intresse, tjejer spelar ju inte biljard....
  • Mer CISV och middag hos Charity och Robert som båda ibland har lite svårt att säga R, det blir istället L. some red wine blir då väldigt kul. Robert blir i alla kära i trots att han säkert är 45 och vädligt upptagen. Vi löser världens problem och tvingas i enorma mängder mat. Exploderar nästan.
  • Sista dagen blir vi trötta på att folk ALDRIG kan komma i tid. 2 timmar efter utsatt tid känns sådär. Vi blir bittra och I och L kreverar av hunger. Det börjar bli dags att fara hem. Obama kangan köpes och fler sjalar investeras. Jag köpte 13 st. Sista besök på Java, jag får Swahilinamnet Fitina, tack CISV Kenya.
Såklart är detta inte allt, men det är en liten sammanfattning. Resten finns i minnet. Det var en resa i naivitetens, hudfjällandets och härlighetens tecken!

1 kommentar:

enannie sa...

låter dom ni hann med mycket på kort tid! hallå eller.