onsdag 25 februari 2009

Barn 12 år

Barn 9 år säger bittert: Jag vill inte va i den gruppen för de kan inte svenska!
Barn 12 år svarar lugnt: Men hjälp dem då!

Det intressanta är att detta uttrycktes under dagens rytmiklektion där alla barn som är med, en gång inte har kunnat svenska. Vissa är till och med ganska nya på det, ändå kläcks denna kommentar. Jag insåg då att en alldeles för stor del av Sveriges befolkning faktiskt är Barn 9 år. Det kloka Barn 12 år, som jag tycker fäller den perfekta motkommentaren som dessutom ger effektiv effekt, känns alldeles för sällsynt. Återigen gör det ont i magen, kanske för att jag skäms både över mig själv och över andras sätt att hantera situationen. Fast mest av allt blir jag både stolt och inspirerad av Barn 12 år. Låt dennes ord eka!

1 kommentar:

Anonym sa...

Som sagt: Genom barnen fred i världen!
Önskar fler såg det du ser...

Kramar